تبلیغات
بلاغُ المبین - نظر مراجع در مورد نذر

بلاغُ المبین

خیلی از افراد ممکنه برای روز خاصی نذری را انجام داده باشند که به دلیل زیاد بودن نذریات نتوان آن را به مصرف آن جایی که برایش نذر شده است رسانید، در چنین جایی تکلیف چیست آیا می شود نذر را به مصارف دیگر رسانید یا خیر؟



به طور کلی مصرف کردن نذر در جایی غیر از آنچه نذر کننده در مورد آن نذر کرده است جایز نیست، مگر در موارد خاصی مانند زیاد بودن نذریات یا مواردی مثل فاسد شدن مواد غذایی اگر مصرف نشود و ...

حکم مراجع تقلید در مورد مصرف نذر در جای دیگر:

1- به نظر آیت الله خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی: در چنین مواردی می شود نذر را در جای دیگر صرف کرد فقط باید از نذر کننده اجازه گرفت و اگر نذر کننده را نمی شناسیم، باید از حاکم شرع یا نماینده ان اجازه گرفت.

2- آیت الله بهجت و آیت الله وحید خراسانی می فرمایند:می توان در جای دیگر نذر را مصرف کرد و نیازی به اجازه نیست.


رساله و استفتائات مراجع تقلید:

آیت الله خامنه ای

سوال: اغلب متدینین كه در هنگام بروز اتفاقات و براى برطرف شدن حوائج نذر مى‌كنند كه البته عمده این نذورات (مگر معدودى) صیغه شرعى كه باعث وجوب شود ندارد. اغلب این نذورات هم خوراكى هستند از قبیل گوسفند، برنج، روغن و ... اكثر این حسینیه‌ها بانى هم جهت اطعام در روزهاى عاشورا و تاسوعا دارند كه عمده نذورات در همین دو روز بر حسینیه‌ها گسیل مى‌شوند. نظر به اینكه بعضى از این مواد فاسد شدنى هستند و بقیه آنها هم در صورت ازدیاد، امسال استفاده نمى‌شوند و بانى هم آن را براى دو روز و امسال مى‌آورد. آیا متولیان امر مى‌توانند آنها را فروخته و صرف هزینه‌هاى جارى نمایند؟

جواب: اگر صیغه نذر نخوانده باشند و یا مصرف نداشته باشد، مى‌توانند با اجازه صاحبان آنها خرج كارهاى خیر دیگر بكنند.

سوال: در بسیارى از مساجد و حسینیه‌ها مقادیر زیادى قند و چاى خشك جمع شده كه هر ساله بر مقدار آن افزوده مى‌شود و مطمئن هستیم كه براى افراد خاص و ایام خاص نذر شده مثلاً براى روزه‌داران ماه رمضان اما اكنون غالب این مواد بلا استفاده مانده و بعضى در حال فساد است تكلیف این دست مواد را هم مشخص فرمایید؟

جواب: باید از صاحبان آنها اجازه بگیرید و اگر آنها را نمى‌شناسید، از حاكم شرع اجازه بگیرید.1

 

آیت الله بهجت

سوال: شخصى نذر كرده پنج گوسفند را در روز هفتم محرم در حسینیه  اى معین ذبح نماید و در صیغه نذر قید كرده است كه در روز هفتم باید مصرف شود، چنان چه بعد از ذبح گوسفند و مصرف آن مقدارى گوشت اضافه بیاید، آیا مى  شود آن را در حسینیّه دیگر و در جاى دیگر مصرف كرد؟ یا مى  شود كنار گذاشت براى روزهاى دیگر یا این كه گوشت اضافى را در همان روز بین فقرا و مردم تقسیم نماییم؟

جواب: اگر همان روز در همان حسینیّه مصرف آن ممكن نیست، مى  تواند در غیر آن روز در همان حسینیه یا در غیر آن مكان در همان روز صرف كند و فرقى بین انتخاب زمان و مكان نیست.2

 

آیت الله سیستانی

استفتائات حرف ن نذر

سوال: نذورات مردم برای هیئت در صورتی که مقداری ازآن باقی بماند و نتوان آنرا نگهداشت (بطور مثال مواد غذایی مانند قند و شکر و روغن و...) چه حکمی دارد؟

جواب: با اجازه متبرعین در موارد و مناسبات دیگر مصرف شود.3

 

آیت الله مکارم شیرازی 

سؤال: در شهر زنجان مسجدى است به نام زینبیّه كه در ایّام عزادارى امام حسین(علیه السلام) در مقابل دسته هاى عزادارى این مسجد گاو و گوسفند زیادى قربانى مى شود و قسمتى از این گوشتها صرف اطعام و قسمتى بین مردم تقسیم مى شود و اضافه آن را جهت توسعه بناى مسجد و احداث درمانگاه یا مانند آن زیر نظر هیأت امنا به فروش مى رسانند، آیا این عمل جایز است؟

جواب: هرگاه مردم از این جریان قبلا با خبر باشند و با رضایت به این امور قربانى كنند اشكالى ندارد و اگر با خبر نیستند باید گوشتها را صرف در مصارف عزادارى كنند.4


آیت الله فاضل لنکرانی

سؤال: ارادتمندان حضرت سیدالشهداء براى اداى نذرشان همه ساله تعداد زیادى گوسفند در مسیر دسته عزاداران حسینى قربانى مى كنند. و براى مصرف گوشت آنها موارد خاصّى معین نمى كنند. مسؤولان تصمیم دارند گوشت آنها را با قیمت مناسب بین مردم توزیعكرده و وجوه آن را با نظارت نماینده ولى فقیه، در تأسیس مراكز عام المنفعة، مانند مدرسه مصرف كنند، تكلیف چیست؟

جواب: فروش آنها و گرفتن قیمت اگرچه مناسب باشد ظاهراً جایز نیست. و هدف صاحبان گوسفند صرف مجّانى آنها است. از این جهت لازم است یا بین فقرا و مستمندان توزیع شود، یا در مجالس عزادارى اطعام شود.

سؤال: افرادى كه در دهه محرم اشیایى را نذر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)كرده اند. از قبیل قند و شكر و چاى و آرد براى دور دیگ و غیره. منذورات را تحویل امین مسجد و یا حسینیه داده اند. در صورتى كه از مصارف روضه خوانى در مورد خودش زیاد بیاید و اگر بخواهند خود عین را براى عاشورا نگهدارند فاسد مى شود و یا از بین مى رود، آیا مى توانند آن اشیا را به مستحق شرعى بدهند؟ و یا فروخته وجه آن را صرف مایحتاج حسینیه كنند؟ و یا اعیان را در غیر اوقات معلومه در سایر روضه خوانیها صرف كنند؟ و یا وجه آنرا نگهداشته و در سال آینده مثل همان اشیا را جهت مصرف خریدارى كنند؟ نظر مبارك را مرقوم فرمایید.

جواب: اگر اشیاى مذكوره را براى آن مى دهند كه در دهه محرم صرف شود و از قرائن معلوم باشد كه مقید بصرف آن را در خصوص محرم سال جارى نیست، عین مازاد را اگر ممكن است نگاه دارند. وگرنه بفروشند و قیمت آن را سال دیگر در دهه محرم به مصرف برسانند. و اگر مخصوص دهه محرم سال جارى داده اند، باید از دهندگان آن براى صرف در محل دیگر اذن بگیرید.5


آیت الله وحید خراسانی

سؤال: نذورات مردم برای هیئت در صورتی که مقداری ازآن باقی بماند و نتوان آنرا نگهداشت (بطور مثال مواد غذایی مانند قند و شکر و روغن و...) چه حکمی دارد؟

جواب:سلام علیكم و رحمة الله و بركاته

باید به نزدیکترین هیئتی که نیاز دارد بدهید تا به همان مصرفی که مردم برای آن داده اند برساند.6


آیت الله صافی گلپایگانی

سوال: نذورات مردم برای هیئت در صورتی که مقداری ازآن باقی بماند و نتوان آنرا نگهداشت (بطور مثال مواد غذایی مانند قند و شکر و روغن و...) چه حکمی دارد؟

جواب: اگر ممکن است جلسات دیگری در شهادت سایر ائمه علیهم السلام بگیرند و آن را مصرف کننند و یا به هیئت های دیگر بدهند. .الله العالم، موفق باشید.7




+نوشته شده در یکشنبه 17 دی 1396 ساعت11:53 ب.ظ توسط "خلیل" | نظرات |